Архив за етикет: Шита дантела

Състезание за популяризиране на шитата дантела и самоковска шевица

Демонстраторска изложба и състезание за  популяризиране на шитата дантела и самоковска шевица във връзка с празника на Самоков – 21 август, 2010 г.

Партньори: 

Фонд 13 века България – Сарафска къща, Самоков

Коутс – България

Читалища на община Самоков

За празника на Самоков групата, занимаваща се с изучаване на техниката „шита дантела” ще организира изложба от експонати, събрани от селата в Самоковска община, както и изделия, изработени от клуба по време на 6-месечното обучение.  Всички намерени произведения ще се подредят в Сарафската къща, тъй като тя е много хубав естествен декор и притежава нужната атмосфера за подобно събитие.

Пазва

За популяризирането и по-масовото участие на обществеността в това събитие сме организирали състезание за майсторство в 3 възрастови групи с много награди и изненади, което ще се проведе в два дни – 21 и 22 август. Първия ден – изработка на българска шевица, като за трите групи са определени модели с различна трудност, според възрастта и уменията. Втория ден – свободна програма, всички участници ще покажат най-добрите техники, които владеят – шита дантела, калоферска дантела, рязана бродерия, 1 кука и др.

Ръкав на женска риза

Също така – награда за творчество, която ще бъде присъдена за изделие, в което са съчетани най-добре елементите от различните схеми на шевиците. Изделието се бродира в къщи, а схемите ще бъдат поместени във вестник Любословие. Тези шевици или близки до тях ще бъдат бродирани на състезанието.

Жури от професионалисти оценява изделията и награждава победителите. Имаме намерение да поканим известни български дизайнери, които включват национални шевици и дантели в техните колекции, представители на фирма Коутс – България, основни вносители на материали за плетиво и бродерия. Вече сме изпратили покана на г-жа Ан Уилър, която е специалист по текстилни техники от Единбург, с молба да участва в нашата изложба с техни експонати. Покана е изпратена и до калоферски майсторки на дантела.

Пола на женска риза

С помощта на местните читалища по селата издирваме възрастни жени, които на времето са правили шита дантела. Идеята е да бъдат включени в програмата на изложбата и да разкажат наживо за тази техника, от кого са я научили и други интересни неща. Много добре ще се получи, ако ни бъде предоставен мултимедиен проектор, на който да се прожектират видеозаписи от гостуването на клуба на майсторките от близките села.

Предвижда се покана към националните медии, телевизии и женски предавания.

За контакти: 0722 66659, 0888 581036, ani_yoveva@yahoo.com, Ани Йовева

Кенетата на Старосел – „Софийска пролет“ 2010

На 2 май 2010 г. имах удоволствието да присъствам на Международния фестивал за автентичен фолклор „Софийска пролет“. Самодейни състави от цялата страна и извън нея бяха дошли да покажат своите умения, носии, обичаи. Измежду пъстрите „сукна“ и „литаци“, „кошули“ и „шамии“ веднага ми направиха впечатление забрадките на групата от Старосел. Всяка жена от тази група имаше по краищата на забрадката си така наречените „зарафлъци“. Помолих ги да заснема това уникално богатство. На въпроса ми това зарафлък ли го наричат, отговорът беше – не, кене. Разказаха ми, че тези кенета са правени върху конски косъм с копринена нишка и това им придава твърдост и здравина. За да се насладите и вие на тази красота, публикувам снимките на тази страничка.

Изящно ръкоделие „Чай за двама“, бродерия

Виж по-голямо изображение

Комплектът се състои от 2 бродирани салфетки и тишлайфер, обшити с дантела по края.

Необходими материали за ръкоделието – бяла панама, преливащи конци Anchor Crochet – има ги в бледо зелено, жълто, розово, синьо, мулине Anchor за бродерията – в тон с цвета на избраните конци за дантелата.

Размерът на салфетките е 25х25 см, а на тишлайфера – приблизително 35х45 см, като винаги може да бъдат променяни според Вашето желание и фантазия. Предварително парчетата се почистват добре – начините са 3. Най-лесният е парчетата панама да се подгънат на машина, както е в случая на снимката, но по-красиво е ако се оплетат на една кука или се обшият с фестон бод с преливащите конци. В центъра на салфетките се бродират два от мотивите, показани на схемата, с контурен бод, а на тишлайфера се бродират в двата срещуположни ъгъла. Дантелата на картинката е шита, но тези от вас, които не умеят да я правят, могат да я заменят с плетена на една кука.

Схема на шитата дантела

Схема на бродерията

Първи стъпки в шитата дантела

Необходимите материали са парче плат, здрав и тънък конец и обикновена игла за шиене.

1 ред

Върху ръба на плата правим “мрежичка” от възелчета през около 5 мм – бодем в края на плата, конеца трябва да бъде върху иглата, а края на конеца от ушите на иглата се намотава 2 пъти от дясно на ляво. Издърпваме иглата и стягаме възела. /снимки 1, 2, 3/

2 ред

На следващия ред правим стълбчета или панделки по избор.

Стълбчето се изработва по следния начин: оставяме по-дълъг конеца преди да стегнем възела върху една от мрежичките. Връщаме конеца успоредно, хващаме с иглата двата конеца и края откъм ушите на иглата навиваме 2 пъти от дясно наляво. Стягаме възела в горния край. /снимки 4, 5/

Панделката се изработва по-трудно от стълбчето. Тя представлява две стълбчета хванати по средата.

Правим първото стълбче, започваме второто, по преди да направим възела в горната му част, правим възел с които хващаме по средата първото стълбче и частта от недовършеното второ. Навиваме отново конеца 2 пъти по познатия ни вече начин и стягаме възела. Вече можем да завършим панделката с възел в горната част. /снимки 6, 7/

3 ред

Като приключим реда с панделките или стълбчетата правим един ред мрежичка. /снимки 8, 9/

4 ред

След него реда е 3 мрежички, 1 скобичка – прескачаме 2 кутийки от долните мрежички и правим възелче в третата, като оставяме конеца по-хлабав, след това пак 3 мрежички. /снимка 10/

5 ред

Мрежичките са 2, дълга скобичка с възел по средата на долната, втора дълга скобичка до мрежичката, 2 мрежички. /снимки 11/

Ако ви свърши конеца, смяната се извършва по сладния начин – стягаме последния възел добре и режем конеца почти до него, с новия конец правим ново възелче, което е точно зад старото. /снимки 12, 11/

6 ред

Мрежичката е 1 – върха на триъгълничето. /снимка 13/ Връщаме конеца в основата на триъгълничето и правим във всяка кутийка от мрежичката ушенце. /снимки 14, 15/

Ушенцето се изработва по следния начин: възелче в кутийката, следвано от второ възелче в същата кутийка, като конеца между тях се оставя да стърчи около 3 мм. Ушенцата се използват за завършване на дантелата. По желание преди второто възелче може да се наниже мънисто или пайета. Поради гъстото разположение на възелчетата, завършека й с ушенца я прави по-здрава и втвърдява края й.

От последната кутийка правим дълга скобичка и 3 мрежички. Работим само върху тази висока част на дантелата. Следва частичен ред от 2 мрежички и още един такъв от 1 мрежичка – върха на това вече не триъгълниче, а квадратче. /снимки 15, 16/ Връщаме конеца в края на квадратчето, като правим ушенца във всяка кутийка. /снимка 17/ В най-високата част на квадрата, където кутийката е само 1 се правят 3 ушенца.

Правим скобичка и връщаме в най-дясното триъгълниче. Завършваме и там с ушенца. /снимки 18, 19/

По-простичките дантели с малко орнаменти могат да се правят без предварително нарисуван модел. Но ако дантелата е сложна, с много редове и различни орнаменти, по-добре си я нарисувайте, за да няма изненади.

Далеч съм от мисълта, че от този материал ще се научите да правите шита дантела, но поне ще придобиете представа за техниката на изработка, да я разпознавате и цените, защото тя е едно от националните ни богатства с което можем да се гордеем.

Самоковската „Шиена тантела“

Самоковската шита дантела се работи с двоен възел. За нея са характерни ажурните бодове, с доста въздух между тях за разлика от копривщенските и пловдивските дантели, които са по-плътни и стегнати. Шие се направо върху плат или върху предварително изплетена на една кука „стълбичка“.

Всяка майсторка украсява дантелата си според собствената си фантазия и умения – с разноцветни конци се бродират допълнително върху мрежичката растителни и геометрични орнаменти, а на края завършва с мъниста. Често в кенето се вграждат и по-плътни елементи, изплетени на 1 кука.

В селата на самоковския регион могат все още да бъдат открити много образци от нея. Някои от тях са запазени като самостоятелно изделие, други са части от облекло – предимно ръкави и поли на ризи, украса на престилки.

Материалите от които са изработени са памучни тънки конци, декорирани са с мъниста и пайети. Върху вълнените престилки – “фути” се използват вълнени конци.

Зарафлъци

Зарафлъците представляват части от забрадките на нашите баби. Изработвали са се върху конски косми, най-често с шита дантела, но се срещат и плетени на една кука. Естествено, по-фините образци са от шита дантела – техниката й позволява това.

Готовият зарафлък се пришива в ъгъла на забрадката, в края, който се завръзва така, че да виси надолу и да краси женското лице. Конският косъм придава значителна твърдост и упоритост на дантелата, което допринася за красивия й вид.
В Самоковско, моят край, не са изработвали зарафлъци, но те се срещат в облеклата – купували са ги от преминаващи търговци-евреи. На снимките ясно се виждат разликите между двете техники на изработка, а също така и закрепването върху забрадката.

Оя, езикът на Анадолските жени

Хилядата и един вида растения и веселите пъстри цветя са се преродили във въображението и вътрешния свят на жените от Анадола.

Историята на декоративното обточване, известно в Европа като „Турска дантела“/Оя/ се датира назад до 8-ми век пр. н. е. в облеклата на древните фригийци. Някои източници сочат, че тази дантела се е разпространила през 12 век от Мала Азия до Гърция и от там чрез Италия към Европа. По традиция, кърпите и шаловете, които жените носели на главите си, щампираните покривала за  молитва и погребение, са украсени с различни видове оя. Използвана и по бельото, за украса на връхни дрехи, по краищата на кърпи и салфетки, и като декоративен елемент на много други места. В района на Егейско море дори мъже се украсявали със слоеве от Оя.

Оя обкантването, което се среща из целия Анадол в различни форми и мотиви, има различни имена в зависимост от използваните средства: игла, плетене на една кука,совалка, фуркет, мъниста, пискюл. Шитата дантела Оя е правена от заможни, аристократични, градски жени. Най-красивите примери за такива Оя, която обикновено се е изработвала с игли за бродерия и копринени конци, са правени  в Османския дворец.

Плетивото на една кука може да се осъществи по различни начини в цветове по избор, с помощта на кука за плетене. То се различава от шитата дантела по това, че се работи с по-дебели конци и е по-малко изтънчено на външен вид. Совалковата Оя се прави повече от жените в селата и провинциалните градове, с помощта на малка совалка, изработена от кост. Използват се един или два цвята.

„Firkete“ или „фуркетна” Оя е направена от нанизани мъниста, пайети, корал или перли върху едноцветна нишка. Междувременно „Çaput“, която е по-често срещана в селата, където много красиви и творчески модели се правят с ограничени средства, се изработва чрез рязане и сгъване на парчета цветна кърпа на квадрати и се свързва с кука за плетене. Такива куки се използват също и за добавяне на пискюли. Украсеният с мъниста кант, който е често срещани в Мала Азия, се прави чрез низане на мъниста от различни цветове върху краищата на Оя или с шевни игли, или с кука за плетене. И накрая, копринени конци и късчета пашкул са използвани за „Koza“ или „пашкул” Оя дантела, чиито основни мотиви са създадени от пашкули и след това се свързват с шевни игли или кука за плетене.

Девойки, нови булки и млади жени традиционно изразявали любовта си – надеждна или безнадеждна, очакванията си, добрите вести, щастие и нещастие, тяхното възмущение и несъвместимостта на характерите с мъжете им чрез носената Оя. В регионите на Мраморно и Егейско море, например, флоралната Оя е уникално явление. Една жена, украсила главата си с Оя, олицетворяваща цветя, е най-прекрасният подарък за мъжа, а видовете цветя се различават в зависимост от нейната възраст. Възрастните жени използват малки диви цветя, които символизират превръщането от прах на прах. Девственици, булки и млади жени използват рози, карамфили, жасмин, зюмбюл, теменужки, нарциси, хризантеми и обички в Оя. И всички те носят послания със своите форми и цветове. Жени, достигнали четиридесет, използват наведено лале. Както в поемата „Нарцис“, написана от римския поет Овидий през 8-ми век, жена, която носи около главата си украса от жълти нарциси, обявява своята безнадеждна любов. Жена, чийто мъж отивал в чужбина да работи, закичва на главата си дива роза Оя около главата си. Млади булки, от друга страна, носят Оя на рози. Момичета, сгодени за любимия мъж, носят Оя на розови зюмбюли и бадемови цветове, докато влюбеното момиче носи лилави зюмбюли. Оя с цвят на слива е носена от булки. Млада булка, която е в неприятни отношения с мъжа си избира „пипер“ Оя за главата си, сякаш иска да каже „моя брак е нещастен от самото начало“. Но ако тя връзва червен пипер Оя около главата си, това е знак, че отношенията й с мъжа й са толкова пикантни, като червен лют пипер.

В Коня сгоденото момиче изпраща щампирана кърпа, обкантена с Оя, за бъдещата си свекърва. Ако изпратеното е Оя „поляна и трева“, това означава, че отношенията им са сърдечни. Но ако тя изпраща „Оя надгробна плоча“, тя означава „студенината между нас ще бъде до смърт“. Междувременно, с изпращането на „космат вълк“ Оя младото момиче показва, че е недоволно от тяхната връзка. Тъй като по време на сватбената церемония изпратената Оя се вижда от всички съседи, разбира се, желанието на всички свекърви е новите им дъщери да завият „поляна и трева“ Оя около главите им. Семейството на младоженеца също изпраща на булката „булчинско облекло“ с две или три Оя цветя, от които се прави булчинската прическа. Оя, състояща се от цветя върху клон, е носена от булки в някои региони на Анадола. От тези дантели съществуват много разновидности и представляват нещо като „дърво на живота“ за булката, която иска да има много деца. Не само женски емоции, но и битови инциденти, които са оставили отпечатък върху обществото, могат да се наблюдават в Оя: „Звездата на пашата“, или „Миглите на Зеки Mурен“ по името на известен турски певец от 20-ти век, “ Миглите на Тюркан Сорай“, звезди на големия екран, както и „Еджевит мигли“- по името на бившият министър-председател Бюлент Еджевит, това са само част от тях. Други включват „Розата на каймакама“, „Цветето на Ататюрк“, „Японска роза“, „Кракът на пияницата“, „Овчарска бълха“, „Ергенска бълха“… Списъкът е безкраен. Един продукт на традиционната анадолска култура, без точен еквивалент в другите езици, Оя кант краси не само забрадките на жените днес, тя се използва като аксесоар в модерния дизайн. Междувременно тя продължава да бъде необходимо допълнение към чеиза в раклата на момичето.

Материалът и снимките в оригинал се намират на адрес :

http://www.turkishculture.org/pages.php?ParentID=14&ID=70

Ако преводът ми е неточен, помогнете ми да го оправим. 🙂

Кене

Eдна от най-изящните дантели, създадена от ръцете на българските жени е кенето. Тя се изработва с обикновена игла за шиене и конец върху парче плат, върху предварително изплетена основа на една кука или още по-уникалната технология – върху основа от конски косми.Разпространена е в цяла България, като в различните региони е известна с различни имена – „кене“, „зарафлъци“, „кукла“ и др.

Тази дантела води началото си от изтока. Намира приложение в облеклото на българи, турци, гърци, арменци…

Кенето се работи с единичен и двоен възел. Единичния възел се използва за съединителни шевове и изработка на салфетки и мильота. Получават се красиви фигурки изобразяващи елементи от българската флора и фауна. Българката умело украсява с тях пазви, огърлиета, кърпи,забрадки, спално и лично бельо.

Кенето е най-фината дантела. Причината е, че конеца върви само от един кат. При калоферската дантела конците вървят винаги по двойки, а при плетенето на една кука – най-тънката част, синджира се състои от поне 3 ката конци. Това го прави феноменално и уникално красиво.

Съвременно приложение

За съжаление вече са малко майсторите в България, които знаят как се изработва тази дантела. Почти не може да се намери литература по въпроса на български език, в интернет също липсва информация. Чуждестранните сайтове на които попаднах описват тази дантела като „турска дантела“, което ме амбицира да направя български сайт.